Zarejestruj / Zaloguj
Włosy ozdobą człowieka

włosy

Głównym zadaniem włosów jest ochrona mózgu człowieka przed słońcem i mrozem. Pełnią one jednak znacznie większą rolę dla naszej psychiki. Chcemy o nie dbać i jak najdłużej cieszyć się ich pięknym wyglądem. Gdy tylko zauważamy, że włosy zaczynają: tracić połysk, wypadać, czy też pojawi się łupież, to chcemy tym niepokojącym procesom jakoś zaradzić.


 

Czy włosy miały aż tak wielkie znaczenie w przeszłości?
Z lekcji historii wiemy, że już w społecznościach plemiennych włosy uważane były za ważny element ludzkiego ciała, a ich obcięcie było aktem rytualnym związanym z przekroczeniem progu dorosłości. Natomiast noszenie gigantycznych, strojnych peruk na dworze Króla było manifestacją potęgi i władzy dworzan.
Od wieków golenie głowy jeńcom wojennym było wyrazem ich podległość zwycięzcy. Łysa głowa była również okrutną karą stosowaną wobec polskich kobiet zadających się z okupantami podczas II wojny światowej.

 

Włosy z naukowego punktu widzenia
Najprościej ujmując włosy to zrogowaciałe białko – keratyna. W korze włosa znajduje się barwnik zwany melaniną, tłuszcze oraz związki mineralne. W keratynie zawarte są różne rodzaje aminokwasów: arginina, tyrozyna, fenyloalanina, cystyna, lizyna, glicyna oraz inne.
Korzeń włosa tkwi w tzw. mieszku włosa (torebce włosa). Pękate zakończenie włosa tzw. cebulka jest swoistego rodzaju fabryką, która produkuje komórki macierzyste. Cebulka włosa jest zdolna do produkcji nowych komórek, dzięki naczyniom krwionośnym. Krew doprowadza substancje odżywcze do każdej brodawki, gdzie jest osadzona cebulka. Mnożące się w ten sposób komórki wypychają się ku górze i rogowacieją. W rezultacie powstaje łodyga włosa.

 

Ile mamy włosów na głowie?

100 000 – 150 000 z tyloma mieszkami włosowymi rodzimy się
20 – 30 włosów wyrośnie z pojedynczego mieszka
50 – 100 włosów gubimy każdego dnia

 

Budowa zewnętrzna włosa:
Każdy włos dzielimy na trzy części:
- korzeń, który tkwi w mieszku włosowym i odżywia włos,
- łodygę włosa wystającą ponad powierzchnię skóry,
- końcówkę włosa.

 

Cykl życia włosa:
- anagen to czas, gdy włos rośnie (trwa około od 2 do 6 lat);
- katagen to faza przejściowa, w tym czasie opuszka (cebulka) włosa robi się coraz mniejsza (trwa to około 3 tygodni);
- teogen to okres uśpienia (trwający do około 6 miesięcy).
Na koniec włos wypada, a w mieszku włosowym powstaje nowa cebulka, z której wyrasta nowy włos.

 

Jak dbać o włosy?
Chcemy mieć piękne włosy. Kupujemy drogie kosmetyki pielęgnacyjne oraz fundujemy sobie drogie terapie odżywcze na włosy. Jednak wygląd włosa zależy w głównej mierze od tego, co jemy. Jeśli będziemy dostarczać włosom odpowiednie składniki odżywcze, to te odwdzięczą się nam pięknym, zdrowym wyglądem.
W naszej diecie powinno być dużo białka, to podstawowa substancja, z której powstają włosy. Spożywane z pokarmem białka trafiają do żołądka i tam zostają rozłożone na aminokwasy, które poprzez układ krwionośny dostają się do korzenia włosa. Najbardziej wartościowe dla włosów są aminokwasy siarkowe. Ich obecność wpływa na sprężystość włosów. Znaleźć je można w takich produktach jak: mięso zwierzęce, ryby, jaja, soja, zarodki pszenne, płatki owsiane oraz otręby pszenne.
W naszej diecie powinniśmy również znaleźć miejsce na witaminy z grupy B, A i E. Dzięki nim włosy są mocniejsze i niełamliwe. Witaminy z grupy B odpowiedzialne są za prawidłowy wzrost włosa oraz jego budowę. Zapobiegają również łojotokowi. Witamina E zwalcza wolne rodniki. Największe ilości tych witamin zawierają: orzechy, kiełki pszenicy, nasiona sezamu, pestki słonecznika. Owoce i warzywa zaś takie jak: sałata, brokuły, pomidory, papryka, natka pietruszki, koperek, brzoskwinie, to bogate źródła beta-karotenu, który w organiźmie przekształca się w witaminę A. Witaminy z grupy B występują najczęściej jako koenzym witaminy A i jest ich najwięcej w: wątróbce, mleku, żółtkach jaj, otrębach ryżowych, czy też miodzie.
Kolejnym istotnym składnikiem mającym wpływ na budowę włosa jest żelazo, które przeciwdziała wypadaniu włosów oraz ich łamaniu. Ważnym pierwiastkiem jest również cynk, który uczestniczy w tworzeniu keratyny i działa na enzymy rozkładające białko. Ponadto, reguluje on pracę gruczołów łojowych skóry. Brak cynku w diecie może doprowadzić do osłabienia włosów, a nawet ich wypadania. Miedź natomiast nadaje włosom siłę i sprężystość. Powyżej wymienione pierwiastki występują w mięsie, drobiu, owocach morza, rybach, jajach, płatkach owsianych oraz otrębach pszennych.

 




Komentarze (43)

awatar
scrabble napisała:
2015-10-20 10:35:21
Świetnie podsumowane, jesteśmy tym co jemy. Bez dobrej diety się nie obejdzie :)

awatar
ikult06@gmail.com napisała:
2015-10-12 15:18:21
zgadzam się na 100 % z tym,że dieta jest również ważna w pielęgnacji włosów

przeczytaj wszystkie komentarze (+)
Zabiegi wg wskazań

14-10-06OoZ_baner_small (2)
Galeria produktów

Polecamy


 
Korzystanie z serwisu CzasNaZmiane.pl oznacza akceptację regulaminu.
Wszelkie prawa do publikowanej treści zastrzeżone. Wykorzystywanie w innych serwisach bez zgody autora zakazane.
Copyright © 2008-2018 CzasNaZmiane.pl | All Rights Reserved

Serwis czasnazmiane.pl wykorzystuje pliki cookie zapisywane w folderze przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w regulaminie