Zarejestruj / Zaloguj
Dieta a zdrowa skóra

dieta

Dieta a zdrowa skóra - wyjaśnia specjalista z Kliniki Ambroziak Estederm.

Związek między poprawą kondycji skóry, jak również starzeniem się skóry, a odżywianiem jest ciągłym tematem dociekań ludzi chcących zachować jej zdrowy i młody wygląd. Jest też złożonym zagadnieniem dla naukowców. Nie jest to temat tylko ostatnich lat, w starożytności również poszukiwano eliksiru młodości. Ale czy obecnie posiadamy taki eliksir?   




 Jakie substancje powinna zawierać nasza dieta, żeby skóra wyglądała zdrowo? Wszyscy słyszeli o wolnych rodnikach i ich niszczycielskim wpływie na komórki organizmu, a także o antyoksydantach, które wyłapują te złe cząsteczki. Kwas askorbinowy, inaczej zwany witaminą C jest bardzo ważnym antyoksydantem rozpuszczalnym w wodzie. Organizm nie produkuje witamin, dlatego trzeba je dostarczać w pożywieniu. Naturalnym źródłem tej witaminy są świeże owoce i warzywa takie jak owoce cytrusowe, czarna porzeczka, owoce dzikiej róży, guawa czy pietruszka.    Tokoferol, witamina E to kolejny z antyoksydantów. Ten z kolei jest rozpuszczalny w tłuszczach i wchodzi w skład ściany komórkowej skąd wyłapuje wolne rodniki. Działa synergistycznie z witaminą C, ponieważ witamina C regeneruje tokoferol po kontakcie z wolnym rodnikiem. Duże ilości witaminy E występują w warzywach, olejach roślinnych, soi, słoneczniku i ziarnach zbóż.    Kolejna witamina i kolejny antyoksydant, czyli witamina A. Ma właściwości fotoprotekcyjne. Wszyscy wiedzą, że marchewka jest doskonałym źródłem tej witaminy, ale również dużo tej substancji zawiera dynia, słodkie ziemniaki, papaja, mango, wątróbka, żółtko jaj i tłuste ryby.   

Witamina D jest produkowana w skórze pod wpływem promieniowania UV. Oczywiście wpływa na budowę naszych kości, ale też ma wpływ na naszą skórę. Badania udowodniły, że chroni komórki skóry przed śmiercią indukowaną promieniowaniem UV, a nawet przed karcynogenezą spowodowaną działaniem promieni słońca. W naszym kraju produkcja witaminy D przez skórę jest za mała z powodu niskiego nasłonecznienia podczas okresów jesienno-zimowch, dlatego powinniśmy dostarczać ją z pokarmami takimi jak mięso zwierzęce, tłuste ryby, żółtko jaj, a także przez suplementację tej witaminy w postaci tabletek. Kolejnymi interesującymi substancjami, które są antyoksydantami, ale nie witaminami są polifenole (flavonoidy, resweratrol, kurkumina, polifenole zielonej herbaty). Znajdziemy je w sokach owocowych, herbacie, kawie i czerwonym winie, warzywach, zbożach, roślinach strączkowych i czekoladzie. Polifenole są tracone przy obróbce termicznej warzyw, dlatego aby uzyskać te substancje należy jeść nieprzetworzone warzywa. Ubichinol, koenzym Q10 substancja, która znajduje się w mitochondriach komórek generujących energię do życia komórki. Oczywiście do tego ma właściwości antyoksydacyjne. Koenzym Q10 występuje w rybach takich jak łosoś, tuńczyk i w wątróbkach. Kwas linolowy (omega 6) i linolenowy (omega 3) nie jest produkowany w naszym organizmie i musi być dostarczany z zewnątrz. Kwasy te nazywane są również witaminą F. Występują w rybach, skorupiakach, siemieniu lnianym, oleju rzepakowym, oleju sojowym, nasionach chia, nasionach słonecznika, nasionach dyni, orzechu włoskim, avocado, łososiu i tuńczyku. 

 

Wszystkie te substancje można znaleźć w sklepach i aptekach w postaci różnych preparatów doustnych- kapsułek, tabletek, płynów. Jako pojedyncze składniki i preparaty łączone. Wiele preparatów zewnętrznych jak chociażby kremy zawierają przeróżne kombinacje tych substancji.    Wiadomo od dawna, że dieta ograniczająca kalorie, oczywiście bez głodzenia, wpływa dobrze na kondycję skóry i zmniejsza oznaki starzenia się skóry. Nie wiadomo dokładnie, w jakim mechanizmie sie tak dzieje, ale jest to potwierdzone wieloma obserwacjami.    Temat jedzenia i jego wpływu na kondycję i starzenie się skóry jest obecnie tematem kontrowersyjnym. Głównie mówi się o zbawiennym działaniu antyoksydantów, ale czy przyjmowanie ich w nadmiernych ilościach w postaci sztucznej suplementacji nie doprowadzi do nieznanych jeszcze działań niepożądanych. Z pewnością dowiemy się w przyszłości. Dlatego obecnie zalecana jest dieta bogata w warzywa, owoce i ryby. Jest to najlepsze źródło dostarczania wymienionych substancji. Innymi zasadami, którymi trzeba się kierować w celu utrzymania dobrego stanu naszej skóry jest ograniczenie ekspozycji słonecznej, rzucenie palenia i aktywność fizyczna.

 

 



Dr MICHAŁ ROŻALSKI - Klinika Ambroziak Estederm.

 

 

www.klinikaambroziak.pl
Klinika Ambroziak Estederm
Al. Gen. W. Sikorskiego 13,
02-758 Warszawa
Telefon: + 48 22 111 50 05;
+48 726 101 000,
 mail: recepcja@klinikaamroziak.pl

 


 


 




Komentarze (1)

awatar
natkaa55 napisała:
2014-03-26 17:34:22
Bardzo przydatny artykuł tylko szkoda, że nie ma podanych przykładowych przepisów zawierających poszczególne witaminy.

 
Korzystanie z serwisu CzasNaZmiane.pl oznacza akceptację regulaminu.
Wszelkie prawa do publikowanej treści zastrzeżone. Wykorzystywanie w innych serwisach bez zgody autora zakazane.
Copyright © 2008-2020 CzasNaZmiane.pl | All Rights Reserved

Serwis czasnazmiane.pl wykorzystuje pliki cookie zapisywane w folderze przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w regulaminie